قسمت دوم

اقای سید احمد آوایی: فقط فرق من با عده ای دیگر این است من میگویم که ما هر تصمیمی میگریم دزفول یکی از شهر های ایران است در تمام ایران هر تصمیمی در مورد بقیه میگیرند معیار ما رهبری است رهبری هرجور برخورد کرده ما باید همان طور برخورد کنیم

 

و جهت اطلاع شما علاوه بر نظر امام و مقام معظم رهبری نظرات دیگر مراجع را درمورد صوفیه درج می نمایم که البته مکمل موید نظر امام و رهبری است:

حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی: مجالست با فرقه‌های ضاله حرام است و شرکت در مجالس آنها حرام است توضیح اینکه مجالست در مجالس آنها ولو و در تحت عناوین اسلامی مثل قرائت قرآن و ختم انعام و غیره باشد حرام است و هر چیزی که تقویت آنها به حساب آید حرام است.

حضرت ایت الله مکارم شیرازی

تمام فرق صوفیه دارای انحرافاتی هستند و شرکت در فعالیت های آنان و کمک به اهدافشان جایز نیست. تمام فرق صوفیه و از جمله فرقه ذهبیه احمدیه دارای انحرافاتی هستند و خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از مراکز آنان تعطیل شد. مسئولین محترم دزفول هم نباید اجازه تأسیس یا تعمیر خانقاه تحت هر اسم و عنوانی به آنها بدهند. همیشه موفق باشید.

-حضرت آیت الله العظمی سیستانی: اجتناب از حضور در مجامع آنان و دور کردن مردم از آنها لازم است.

-حضرت آیت‌الله العظمی تبریزی: هر مسلمانی که برخلاف آن چه علمای شیعه در رساله‌های علمیه فرمودند عمل کند باطل است و ترویج و اعانت و شرکت در مجالسی که برخلاف آنچه علمای شیعه فرمودند تشکیل شود مشروعیت ندارد.

 

-حضرت آیت‌العظمی فاضل لنکرانی: معبد مسلمان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر بر این باشد که گمان کند آنجا خصوصیت و شرافتی بر سایر امکنه دارد صحیح نیست بلکه اگر به این عنوان بروند که آنجا شرعا پایگاه ذکر و مدح و منقبت است حرام می‌باشد. لذا بر عموم مسلمانان است که برای امور عبادی،‌مذهبی و اعیاد موالید ائمه در مساجد اجتماع کنند که «انما یعمر مساجد الله من آمن بالله» و شما هم در مقابله با این حرکت طبق شرایط و مراحل امر به معروف و نهی از منکر عمل کنید.

-حضرت آیت‌الله العظمی بهجت: هر عنوانی که سبب تشکیل حزب و گروهی شود که مولد فرقه‌ای از 72 فرقه شود باطل است و تاسیس و ترویج آن جایز نیست. تاسیس و ترویج اماکن و مجالس فرقه‌های صوفیه کاملا جایز نیست و نهی از منکر و جلوگیری آنها با احراز شرایط امر به معروف وبرهمگان واجب است.

-حضرت آیت‌آلله العظمی نوری همدانی: شرکت در مجالس ذکرو دعای فرقه‌های صوفیه و کمک مادی و معنوی در ساخت و عمران اماکن آنها همچون خانقاه و حسینه و نامهالیی از این قبیل که ویژه عبادت این فرقه ساخته می‌شود جایز نیست.

-حضرت آیت‌الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی - صفحه 183 از تعلیقات جلد اول احقاق الحق: حقیقتاً مصیبت صوفیه بر علیه اسلام در نزد من از بزرگترین مصیبت‌است که ارکان اسلام بواسطه این مصیبت منهدم و بنیان اسلام از هم پاشیده وامصیبتا از این همه غفلت و سکوت مردم.

-علامه سید محمد حسین طباطبایی رحمت الله علیه : این گروه صوفیه طریقت را در مقابل شریعت قرار داده‌اند در حالی که طریقت هرگز نمی‌تواند در مقابل شریعت قرار گیرد

ملا محسن فیض کاشانی عارف وابسته در کتاب‌های وافی و کتاب بشارة الشیعه به مذهب صوفیه پرداخته و بدعت‌های آنها مانند غنا و سماع و حرکات خاصه و دعاوی گمراه کننده را افشا می‌کنند.

 

 

سید احمد آوایی آوایی:من در این ضمینه مواردی مشابه ای دیده ام که نظر رهبری این است که مصلحت بوده الان کاری با کار انها نداشته باشیم به این دلیل من به خودم رجوع کردم کاری نداشته باشم و حرف هیچ کسی برای من حجت نمی باشد

سید علیرضا حسینی: آقای سید احمد اوایی سوال من این است کاری به کار اینها نداشته باشیم  به چه معناست؟ آیا بغیر از این است که نه دشمنی کنیم نه دوستی . ولی انچه از اخبار می رسد حمایت شماست  و روز به روز این حمایت ها علنی تر و روش تر می شود .

 

 سید احمد آوایی:من دیده ام در تهران زمانی که رهبری رییس جمهور بودند عده ای تعرض کردند به همین خانقای ذهبیه در تهران و وقتی شکایت شد رهبری مانع شد واقای میرسلیم را فرستاد و انها را بیرون کرد وبه انها گفت حق ندارید در مشهد دوستان چیزهای که برایتان میگم من اطلاعات دارم که این حرف را میزنم باید کسی بیاید حرف های من را بگوید اشتباه هستند یا دروغ هستند در مشهد کوچه ایت الله خامنه ای دو سه خانه بغل منزل ایشان خانقای ذهبیه است چند سال پیش اینها مجوز گرفتند ساخت ساز کردند تازه فضاشان را بیشتر کردند نه رهبری یک کلمه حرف زد نه امام جمعه بنابراین نه نماینده ولی فقیه نه هیچکس دیگه ای

سید علیرضا حسینی :آیا برای ادعای خود سندی دارید؟ تا انجا که اینجانب تحقیق کردم این خلاف فتوی و شیوه ی ولی امر مسلمین است و اگر برفرض این چنین بوده دلیل نمی شود قیاس کرد اگربنا باشد برقیاس عکس ان هم است تخریب خانقای قم در نزدیکی حرم تخریب خانقای بروجرد تخریب خانقای اصفهان تخریب خانقاه درکرمانشهاه در گناباد ومشهد  و...

آیا رهبری یا مراجع درقم هیچ کدام مانع این تخربات شدند یا حمایت هم کردند؟

شما فرموده اید دزفول جزیره نیست نباید حکم جداگانه برآن بار کرد اما قیاس هم نباید کرد همانطور که وقتی از شما در مورد فعالیت ها وخدمات جناب حسنوند سوال می شود که اندیشک را بسیار جلو برده سد دز از ان اندیمشک شده کرخ هم از او بوده پتروشیمی را به اندیمشک آورد وقس علی هذا شما در جواب می فرماید عزیزان من شما خود را با شهر های همجوار مقایسه نکید که حرف درستی است اگر بنا برمقایسه باشد شما هرچه در باب ابقای خانقاه فرمودید(با فرض صحت سخنان شما) عده ای هم قیاس برتخریب خانقاهای ذکر شده میتوان بکنند که به نظر اینجانب هردو نظر وقیاس غلط است دزفول شرایط خود را دارد با ویژگیهای خود جناب آقای سید احمد آوایی برای حل اینچنین مشکلات فقط باید به قانون و رهبری رجوع کرد که شما هر دو ملاک به ظاهر پذیرفته اید ولی در عمل در تعجبم ایا اطلاع ندارید و نظرات به دست شما نرسیده و مطالعه نکردید

حضرت امام خمینی(ره) در مورد حکیم و عارف می فرمایند : آن که خود را مرشد و هادی خلایق می داند و در مسند دستگیری و تصوف قرار گرفته، اصطلاحات این دو دسته (عارف و حکیم) را به سرقت برده و سر و صورتی به متاع بازار خود داده و دل بندگان خدا را از حق منصرف و مجذوب به خود نموده و آن بیچاره صاف و بی آلایش را به علما و سایر مردم بدبین نموده، برای رواج بازار خود، فهمیده یا نفهمیده، پاره ای از اصطلاحات جاذب را به خورد عوام بیچاره داده و گمان کرده به لفظ « مجذوب علیشاه » یا « محبوب علیشاه » حال جذبه و حبّ دست می دهد.

امام (ره) در ادامه بیان خود می فرماید : ای طالب دنیا و ای دزد مفاهیم! این کار تو هم اینقدر کبر و افتخار ندارد. بیچاره از تنگی حوصله و کوچکی کله، گاهی خودش هم بازی خورده، خود را دارای مقامی دانسته، حب نفس و دنیا به مفاهیم مسروقه و اضافات و اعتبارات، پیوند شده، یک ولیده ناهنجاری پیدا شده و از انضمام اینها یک معجون عجیبی و اخلوطه غریبه ای فراهم شده و خود را با این همه عیب، مرشد خلایق و هادی نجات امت و دارای سرّ شریعت دانسته؛ بلکه وقاحت را گاهی از حدّ گذرانده، دارای مقام ولایت کلیه دانسته، این نیز از کمی استعداد و قابلیت و تنگی سینه و ضیق قلب است.

ایشان در دیوان اشعار خود می فرمایند :

خار راه منی ای شیخ ز گلزار برو                              از سر راه من ای رند تبهکار برو

تو و ارشاد من ای مرشد بی رشد و تباه                   از بر روی من ای صوفی غدار برو

ای قلندر منش، ای باده به کف خرقه بدوش               خرقه شرک تهی کرده و بگذار و برو

ایشان در شعری خطاب به حلاج می فرمایند:

گرتو آدم زاده هستی علّم الاسماء چه شد                قاب قوسینت کجا رفته است أو أدنی چه شد؟

بر فراز دار، فریاد انا الحق می زنی                           مدعی حق طلب إنّیت و إنّا چه شد؟

مرشد از دعوت به سوی خویشتن بر دار دست           لا الهت را شنیدستم ولی الاّ چه شد؟

ایشان در جای دیگر می فرمایند :

از صوفی ها صفا ندیدم هرگز                      زین طایفه من وفا ندیدم هرگز

زین مدعیان که فاش انا الحق گویند             با خودبینی فنا ندیدم هرگز

تا کوس انا الحق بزنی خودخواهی               در سرّ هویّتش تو نا آگاهی

بردار حجاب خویشتن از سر راه                   با بودن آن هنوز اندر راهی

گر نیست شوی کوس انا الحق نزنی            با دعوی پوچ خود معلق نزنی

تا خودبینی تو، مشرکی بیش نیی              بی خود بشوی که لاف مطلق نزنی

 

 سئوال: شرکت کردن در مجالس صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آنان چه صورتی دارد

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

بسمه تعالی جایز نیست و کسانی که اوامر و نواهی قرآن کریم را قبول داشته و به امامت ائمه (ع) معتقدند، چه بهتر است که اسم جداگانه را که لازم نیست بلکه مضرّ است کنار گذاشته و در جماعت عظیم ملت بزرگ و مسلمانان خود منسلک باشند.